De 501® jeans van Levi’s® heeft alles veranderd. Deze legendarische pasvorm, die 149 jaar geleden werd gecreëerd, is van gebruiksvoorwerp uitgegroeid tot een echt icoon. Om de erfenis van het legendarische denim te vieren, werkten we dit seizoen samen met vijf nieuwe zieners die de geest van de 501® jeans echt belichamen, als eerbetoon aan de jeans waarmee het allemaal begon.
Door de jaren heen zijn er veel iconische TV reclames van de 501® jeans van Levi’s® geweest.
Zie hier meer iconische Levi’s® reclames.
De 501
De blauwe jeans. Het is verleidelijk dit onmisbare item als vanzelfsprekend te beschouwen, maar er zit een heel verhaal achter dit casual basiskledingstuk, en het begon allemaal met een geluksnummer. De reden waarom de keuze viel op “501®” is een raadsel, maar één ding is wel zeker: het is het nummer dat ervoor zorgde dat alles veranderde. Het begon allemaal met de allereerste samenwerking van het merk: Levi Strauss, een groothandelaar uit San Francisco, en kleermaker Jacob Davis uit Nevada sloegen de handen ineen om een revolutie teweeg te brengen op het vlak van werkbroeken, met erg bestendige klinknagels die ze nog steviger zouden maken. Het denim-duo patenteerde dit proces op 20 mei 1873, en maakte zo de blauwdruk voor alle blauwe jeans – de rest is geschiedenis. We kennen dit icoon nu als de Levi’s® 501® Jeans.
Het kenmerkende ontwerp van de denimlegende, met vijf zakken, rechte pasvorm en knoopgulp, begon te staan voor het breken van regels, genderverandering en een draag-hem-hoe-je-wilt achteloze cool. Wat ooit een werkuniform was, werd het favoriete kledingstuk van iedereen, van popsterren tot politici en van techrebels tot rockers – en het is het onbeschreven blad waarmee trendsetters zoals jij hun creativiteit uitdrukken. Of je hem nu *pas* hebt toegevoegd aan je winkelwagentje of een tweedehands exemplaar draagt dat doorleefd en perfect is, het erfgoed van de 501® Jeans staat nog altijd symbool voor het verleden, het heden en de toekomst van een iconische stijl. Vermeldden we al dat de pasvorm mettertijd echt beter wordt?
Van creatieve vernieuwers en activisten tot onverschrokken stijlkenners en geluidskunstenaars, kom te weten waarom de vernieuwers van dit seizoen echt de rebelse geest weerspiegelen die in de stof van 501® Jeans verweven zit.